18 april 2014

DIY: The Bad And The Ugly

Deze vaasjes stammen nog uit de tijd dat ik als brugklasser mijn kamer een rood-met-wit makeover gaf en sinds rood terug is in mijn interieur zijn ze weer uit de kast. Hoewel ik de vorm nog steeds erg mooi vind was ik minder te spreken over de kleur/transparantie. Daar moest dus iets aan gebeuren!





Ik heb ooit glazen flessen van binnen geschilderd door ze te vullen met verf en een klein beetje water en dan flink te schudden en ik was van plan dit ook bij deze vazen te doen. Ik nam zelfs al een 'before' foto met alle benodigdheden.




De bloemen die je hier ziet liggen kwamen hier en hier al een keer voorbij maar waren dus origineel bedoeld om deze vazen mee op te leuken. Jammer genoeg werkte mijn methode voor geen meter. Ik had wel verwacht dat de verf niet meteen dekkend zou zijn en dat het resultaat in eerste instantie wat vlekkerig zou worden.




Helaas werd het er ook na de vierde, vijfde en zesde keer niet beter op en uiteindelijk zette ik ze bij het oud glas, klaar om weg te gooien. Waarom het me eerder met zwarte acrylverf bij lege flessen wel lukte en hier niet is me nog steeds een raadsel maar deze methode is dus in ieder geval niet foolproof.




Maar goed, wij maken nu niet bepaald regelmatig een trip naar de glasbak en na de zoveelste keer langs deze zielige vaasjes gelopen te zijn besloot ik het nog een keer te proberen. Nu met spuitverf. De laatste keer dat ik probeerde een glad oppervlak te spuiten bleef het resultaat niet zo lang mooi, zoals in de update te lezen is. Deze keer besloot ik het dus volgens het boekje te doen en te beginnen met primer. De slaapkamer was nog ongeschilderd (oeps ja, daar moet ik nog over schrijven!) en dus prima te gebruiken om in te spuiten.




Het was best een voordeel om alles in een aparte ruimte en uit de weg te hebben staan. Zo kon ik rustig de tijd nemen en steeds een dun laagje doen waardoor ik deze keer NUL druipers had. Yay!

Hier de vaasjes na twee dunne laagjes primer.






Bij de bouwmarkt viel het assortiment spuitlak me nogal tegen; ze hadden van rood alleen een hele felle kleur en een rood die redelijk donker leek. Ik twijfelde maar heb hem toch genomen. Vroeger haalde ik mij spuitbussen altijd bij de Halfords waar ze flink wat keus hebben dus de volgende keer ga ik eerst daar kijken.




Dit is na het eerste laagje.






In totaal heb ik er vijf gedaan. Dit is de voorlaatste.




Om te zorgen dat alles echt goed blijft zitten ben ik geëindigd met een laagje vernis.




Het resultaat is super netjes en de verf blijft perfect zitten. Helaas, waar ik al bang voor was, ik vind de kleur te donker dus waarschijnlijk moet er nog een laagje wat lichter rood overheen.




Then again, de plek waar ze nu staan, op de schouw in de eetkamer is behoorlijk donker. Kun je geloven dat deze foto's bij helder daglicht zijn genomen? Juist het hoekje waar geen direct licht op valt is donkerrood. Voor wat contrast heb ik een crémekleurig geschilderd canvas achter de vazen gezet en dat scheelde al dus ik laat de kleur voor wat het is totdat deze hoek is overgeschilderd. Met fris wit kan het er heel anders uitzien.






In ieder geval hebben de bloemen nu een vast plekje gevonden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten