18 augustus 2014

One Of The Greatest Pleasure's In Life...

...is een kamer weer in elkaar zetten nadat je er weken aan gewerkt hebt. Zodat je ineens dit hebt:     





In plaats van dit -ahum- geweldige uitzicht:




Mijn kleine-stapjes-methode werkt nog steeds om langzaam aan van al het behang in huis af te komen maar deze keer had ik wél een heel wat groter stuk gepakt en de muur eronder had flink wat reparatiewerk nodig. Bij elkaar kostte deze transformatie dus toch wel wat tijd.

Het behang kwam er vrij gemakkelijk af met mijn standaard werkwijze met warm water, een doekje en een plamuurmes.




De bovenlaag is vaak wel gewoon met een plamuurmes in grote stukken te verwijderen. Voor de onderlaag maak ik steeds een stuk behang flink nat en laat ik het even intrekken.




Na een poosje kun je met je plamuurmes hele stroken tegelijk wegsteken. Wel met een beetje geluk overigens. Ik heb ook wel eens een stukje -vooral als er overheen geschilderd is- waar je moet worstelen voor elke vierkante centimeter behang vrije muur...




Nadat alles behangvrij was werd het tijd voor mijn vriend, de grote gatenvuller van Alabastine. Die had zeker wat werk te doen. Hier is de eetkamer ná het vullen, schuren en na ongeveer 2,5 uur schoonmaken en stof opvegen.




Binkie vond het maar raar zo'n grote lege kamer!




Al in maart koos ik de basisskleuren voor het interieur; grijs en wit met rood en okergeel. Deze kamer ligt op het oosten en heeft ook nog een soort nisje waar nooit zonlicht bij komt. Dit was dus de perfecte kamer om okergeel in uit te proberen en hopelijk tegelijkertijd wat vrolijkheid te brengen. In oktober zag ik op de woonbeurs een mooie okergele kleur in de barn van VT Wonen die ik heb onthouden.


VT Wonen Barn op de Woonbeurs 2013

Voor wie het wil weten, de kleur is van Flexa en heet F2.50.60. In de barn vond ik hem heel mooi maar in de winkel was ik er niet helemaal stuk van. De barn was, zoals je hierboven ziet, niet super goed verlicht en bij daglicht vond ik de kleur een wat groenige ondertoon hebben.




In strip ernaast leek wat beter te passen bij wat ik in gedachten had. Ik heb lang getwijfeld tussen twee kleuren die erg dicht bij elkaar liggen. Moest ik de donkerdere of de lichtere variant nemen? Uiteindelijk koos ik voor de lichtste kleur, F2.60.70 in zijdemat, ik probeerde immers wat vrolijkheid in een donkere kamer te brengen, nietwaar?

Bij het openen van het blik schrok ik toch wel even. Dat is wel heel geel!




Toch maar proberen. Na de eerste laag was ik less than thrilled...




En ook na twee lagen zag het er nog niet al te best uit.




Op dit punt was ik echt bang dat het eruit zou gaan zien als een studentenhuis die in een 'lekker vrolijk kleurtje' geschilderd was in een poging wat af te leiden van de verdere algehele lelijkheid.

Gelukkig werd de kleur wel bij iedere laag wat donkerder en dit is hoe het er na drie lagen uitziet.








Stukken beter gelukkig. Toch ben ik er nog niet helemáál uit of ik het nu heel mooi vind of toch niet. Ook valt de gele stoel -die we zeker niet opnieuw gaan bekleden- nu een beetje weg tegen de muur. Ik wilde een witte lambrisering tot halverwege de muur en de rest van het houtwerk ook wit schilderen. Dat zal wel voor meer contrast zorgen én de hoeveelheid geel wat terugbrengen. Waarschijnlijk ziet het er dan al heel veel mooier uit. Ik denk dat ik het voorlopig even zo laat, ook om er wat aan te wennen, dat is wellicht altijd nodig bij zo'n sprekende kleur.

In ieder geval is het wel weer lekker fris! Ook het schoonmaken van alle stopcontacten vind ik daar altijd een enorm effect op hebben.






Ik ben heel benieuwd wat jullie van de muurkleur vinden! Ik ben er namelijk oprecht niet over uit, een deel van me wil gewoon een kwast pakken en alles wit schilderen. Dus al vind je de kleur schitterend of spuuglelijk, ik wil het graag horen! :)

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het echt geweldig mooi Ilse! Wat heb ik een bewondering voor jouw klustalent :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Looking good! Lekker bezig joh. Nu een wijntje en een boek erbij;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Dat is inderdaad een super fijn lees hoekje, zeker in de winter met een dekentje en je benen op de kachel! :)

      Verwijderen