4 september 2014

Le Toilet; gipsen wand plaatsen

In mijn laatste klus-post over het kleinste kamertje van het huis liet ik zien wat we allemaal gesloopt hadden. Heel veel. Op het laatst was het niet meer te herkennen als toilet of überhaubt als onderdeel van een bewoonbaar huis. Gelukkig was daar mijn vader die als reddende engel langs kwam en dit achterliet:




Het was de bedoeling dat hij alleen wat leidingen in de muur zou hakken en omleggen maar hij stond erop om daarna ook nog even de muur te stuccen. Even ter herinnering, zo zag het eruit vóór hij langskwam:




Ik ga niet beschrijven hoe het loodgieterswerk is gedaan. Als je het niet kan ga je het toch niet van mijn blog leren en ik heb mijn vader ook gewoon lekker met rust gelaten terwijl ik behang aan het krabben was. Ik heb wel een foto van ons samen op het strand na afloop!




Nadat mijn vader weer naar huis ging hadden wij de taak om een nieuwe ombouw voor de rioleringsbuis te maken zodat die weer aan het zicht onttrokken zou worden. We hebben een pak latten van de bouwmarkt gebruikt om een frame te maken en hier gipsplaten op bevestigd.




Ik maakte een mooie bouwtekening in de hoop de ombouw precies twee tegeltjes diep en twee tegeltjes breed te maken. Op de een of andere manier is er onderweg iets fout gegaan (het werden 2,25 tegeltjes) maar het gaf wel een mooie richtlijn tijdens het zagen.




Lijmklemmen houden de latjes bij elkaar zodat ze gemakkelijk allemaal even lang gemaakt kunnen worden.




Halverwege bedacht ik dat het mooi zou zijn om twee 'ingebouwde' planken boven het toilet te hangen voor allerhande spulletjes. Deze balanceren dan ook een beetje de grote koker rondom de rioolbuis uit.






De schroeven hebben we verzonken om te voorkomen dat het hout ging splijten tijdens het aandraaien van de schroef.




De latjes aan het plafond, waar eerst de plastic schrootjes aan bevestigd waren, hebben we gewoon hergebruikt voor het nieuwe plafond, deze keer van gipsplaat.




Daarna was het tijd om de gipsplaten op te hangen!
Het op maat snijden is simpel. Je snijd het karton aan één zijde door, knikt de plaat en snijd vervolgens het karton aan de andere zijde.






Let wel op dat je goed meet, twee wat grotere stukken van elkaar snijden is geen probleem, maar als je ergens een randje van 5mm. af moet halen omdat het anders nét niet past gaat dat echt heel moeilijk. Dan kun je nog beter even een schuurpapiertje pakken.




Met passen en meten...

Ik ben erg blij met de planken boven het toilet maar het zorgde wel voor véél extra stukjes die op maat gemaakt moesten worden.




Tijd om alles op te hangen! Hiervoor gebruik je speciale gipsplaat schroeven. Die hebben een zwarte coating waardoor ze niet gaan roesten als er later overheen gestukt wordt, wat je vaak doet bij gipsen wandjes. Ook alles eerst even voorboren!




Het deel van het ventilatiegat wat boven het verlaagd plafond uitsteekt hebben we later ook dicht gemaakt met een stukje gipsplaat, zodat hier geen muizen meer op kunnen komen. (Toen ik het vorige plafond weghaalde viel er een miniscuul skeletje naar beneden.)




'Officieël' is het nu de bedoeling dat je alle randjes en kiertjes wegwerkt met een soort tape en daarna pas gaat stuccen. Het leek mij echter nogal ingewikkeld en ik had ook niet zo'n zin om de juiste spullen aan te schaffen voor zo'n klein stukje, zeker omdat ik niet echt directe plannen heb nog een keer zo'n klus te doen.

Daarom heb ik gewoon een emmer roodband aangemaakt en alle gaten en kieren dichtgesmeerd waarna Dorus het met de schuurmachine (én een GOED stofmasker) weer glad heeft gemaakt.






Nog vrij succesvol vind ik! Ons huis stamt uit de jaren '30 en dus is het stucwerk overal in huis wat onregelmatig en heeft het wat sporen. Ik vind dat wel charme hebben en probeer ook mijn eigen stucwerk niet 100% perfect te maken, niet dat ik dat zou kunnen. In een nieuwbouwhuis kan ik me voorstellen dat je wat beter wil schuren en misschien nog een tweede laag wil doen.




De meest lelijke stukken zijn nu gelukkig aan het zicht onttrokken.




De rand tussen de muur en het plafond heb ik express vrijgelaten omdat ik hier een mooie sierlijst overheen ga maken. Sterker nog, daar ben ik gisteravond mee bezig geweest, dus daarover snel meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten